Amfiteatar U Vidu Potkovice

AMFITEATAR U VIDU POTKOVICE

(Po B. Gojkoviću)

"On (Anonim) je pošao iz Svetoga Mesta u nepoznato doba godine 381, pa je, preko Alepa, Bizacijuma (Istambula) i Serdike (Sofija), došao u Remizi-janu (Belu Palanku), odakle je krenuo u Niš. On saopštava da je imao velikih teškoća pri prelasku preko Kune (Kunovica), ali da je ipak srećno sišao u Niško Polje. Zatim kaže da je, sa leve strane puta, Niška terma (Niška Banja), u koju nije svraćao, ali je nekoliko milja dalje posetio Medijanu (Brzi Brod), gde je bio srdačno dočekan i najbolje ugošćen. Za samu Medijanu veli da je veoma lepa i neobično bogata i raskošna. Iz Medijane je pošao za Niš - udaljen od nje samo tri rimske milje. U Niš je ušao prešav preko mosta na desnu oba-lu reke (Nišave) kroz istočnu kapiju grada. (Ostatak toga mosta je još vidljiv na desnoj obali, nešto ispod Ristićeve fabrike, nizvodno). On opisuje Niš - ne op-širno - kao lep grad i naročito se zadržava na Merkurovom hramu, u kome je bila smeštena, po njegovom opisu, još tada skupocena statua boga Merkura - boga trgovine. Zatim opisuje niško pozorište. Za njega kaže da je u vidu pot-kovice položeno u uvalu pod bregom. Sedišta su u pozorištu postavljena stepe-nasto, amfiteatralno, od glatkog belog mermera; ne kaže koliko ih je bilo, sa-mo pominje da je pozorišna zgrada bila velika…"
(Borivoje Gojković: “"Pre mnogo vekova……"”, “"50 pozorišnih godina"”, Niš, 1938. Str.21-23)