Anzbert Ansbert

1189. ANZBERT (Ansbert)

ANZBERT, nemački putopisac. Pratio Fridriha I Barbarosu u Trećem krs-taškom pohodu, 1189. godine. Kao neposredni svedok, ali i uz korišćenje odre-đenih izvora, posle ovog putovanja, napisao je "Istoriju o pohodu imperatora Fridriha", koja će biti objavljena u "“Monumenta Germaniae Historica, Skiptorus rerum Germanicarum V" (Berolini 1928). U svojoj “Istoriji…”, pored ostalog, Ansbert piše o dolasku Fridriha Barbarose u Niš i pompeznom gostoprimstvu koje mu je priredio srpski župan Stefan Nemanja.
Anzbert je, prateći Barbarosu, boravio četiri dana u Nišu, krajem jula meseca 1189. godine. On je svedok ne samo raskošnog dočeka, već i pregovora ova dva vladara, vođenih, 27 jula. Naime, Stefan Nemanja je još 1183. godine osvojio Niš i niški okrug od Vizantije, ali mu je bilo neminovno Barbarosino priznanje. Da bi ga dobio, ponudio je, pored ostalog, Barbarosi svojih 20.000 vojnika za učešće u daljem nadiranju prema Vizantiji, no Barbarosa je ciljao put prema Jerusalimu…. U nedostatku prevoda sa originala, donsimo Jiričekovu in-terpretaciju Ansbertovog fragmenta o Barbarosi u Nišu.