Blago Iskopano U Kanalizaciji

Blago iskopano u kanalizaciji

Slađana VELJKOVIĆ, 01.06.2010 20:41:00

ZBIRKA od 25 novčića antičkog plemena Deroni, koju su u “Noći muzeja” imali prilike da vide Vranjanci, najveća je na svetu. Jer, novac Derona veoma je redak - jedan novčić nalazi se u Britanskom muzeju u Londonu i po nekoliko u Pazardžiku u Bugarskoj i u Skoplju.
Do ovog neprocenjivog blaga stručnjaci Narodnog muzeja u Vranju došli su sasvim slučajno. Pre sedam godina Radomir Anđelković iz prigradskog naselja Ciganski rid kopao je u svom dvorištu rupu za kanalizaciju. Kopajući, nailazio je na “bele pločice” . Za njegovo otkriće ubrzo su saznali divlji tragači, pa su vredne novčiće otkupili budzašto. Policija je kasnije utvrdila da je Anđelković deronsko blago (41 novčić) prodao za neverovatnih 500 evra i 43.000 dinara. Kupio ih je Zoran Petrović iz Vranja, koji ih je, prema navodima policije, preprodao dalje bugarskim “kolegama”, za tričavih 300.000 dinara.
S obzirom na to da ih nigde u svetu nema, toliko vredi samo jedan deronski novčić!
Arheolozi iz Narodnog muzeja dali su se u potragu za ostatkom novčića. Nikad nije utvrđeno koliko ih je tačno pronađeno u Anđelkovićevom dvorištu. Tek, pronađeno ih je još 24 i jedan koji se razlikovao od drugih.
- Svi novčići teški su između 30 i 40 grama. Na aversu uglavnom imaju ugravirana kola koja vuku dva vola, a kojima upravlja bradati čovek sa bičem u ruci. Na reversu se nalazi simboličan prikaz tri ljudske noge u krugu, između kojih je na pojedinim primercima izveden cvet - kaže Goran Mitrović, kustos Narodnog muzeja u Vranju, autor monografije “Novac Derona”.
Taj jedan novčić koji se razlikuje od drugih na prednjoj strani ima jahača na konju i manju životinju, najverovatnije lisicu (ili psa), koja skače konju za vrat. Na drugoj strani je kvadrat sa imenom Aleksandar.
Nikakvi dokazi o postojanju naselja Derona nisu pronađeni, a pretpostavlja se da su do novca, trgovinom ili pljačkom, došla plemena koja su naseljavala Balkan. O Deronima se, inače, veoma malo zna. Pojedini makedonski stručnjaci tvrde da je reč o Peoncima, Grci kažu da su u pitanju drevni Makedonci, a bugarski arheolozi smatraju da su Deroni tračko pleme.

MEĐU NAJSTARIJIMA U SVETU
STRUČNjACI se slažu u jednom - novčići vrhunske izrade kovani su krajem 6. i početkom 5. veka pre nove ere. Kako se prvi novac pojavio u prvoj polovini 7. veka pre nove ere u Lidiji, u Maloj Aziji, to deronski novac sigurno spada u najstarije monete na svetu.

SA HALKIDIKIJA
PREMA grčkim stručnjacima, koji su ponudili najviše dokaza, Deroni su živeli u centralnom delu poluostrva Halkidiki, na “prstu” Sitonija. Takođe, boga Apolona su stanovnici Abdere, grada u egejskoj Trakiji, zvali Derainos, a bog izlečenja drevnih Makedonaca bio je Daron.

http://www.novosti.rs/code/navigate.php?Id=12&status=jedna&vest=180775&title_add=Blago%20iskopano%20u%20kanalizaciji&kword_add=noc%20muzeja,%20zbirka%20novcica