Braca Ros Nemacki Agenti U Stabu Koste Pecanca

BRAĆA ROŠ - NEMAČKI AGENTI U ŠTABU KOSTE PEĆANCA

Braća Roš, Dušan i Đorđe, sinovi Sebastijana Roša, naturalizovana Nemca i majke Slovenke vlasnici trgovačke firme "Export-import Roks", bili su zvanični predstavnici nemačke teške industrije u Jugoslaviji. Veoma imućni, pored velike porodične kuće u Katićevoj 8-10 (posle rata je u njoj bila Sovjetska ambasada), imali su kuću u Birčaninovoj sa 32 stana, vilu na Hvaru i niz drugih nepokretnosti. Đorđe Roš je učesnik Solunskog fronta i bio je jedan od prvih srpskih pilota, što mu je davalo legitimaciju za snabdevanje vojske ratnim potrebama iz Nemačke. Za njihovo ime vezano je niz afera podmićivanja vojnih vrhova, najpoznatija je ona oko uvoza tenkova i aviona tipa "Dornije", 1935. godine, kada su dospeli i u zatvor zbog teškog oštećenja državne kase. Oslobođeni su na ličnu intervenciju kneza Pavla.

Poznanstvo Đorđa Roša i Koste Pećanca datira sa Solunskog fronta, a u posleratnim godinama se pretvorilo u prijateljstvo i poslovnu saradnju. Naime, postoji indicija da je novac koji su Nemci obećali Kosti Pećancu da se četnička organizacija ne protivi pristupanju Jugoslavije Trojnom paktu isplaćivan preko firme braće Roš. Na to ukazuje i poseta Đorđa Roša Pećančevom štabu na Sokolovici, još u toku juna 1941. godine, kada je za četnike, kako je objasnio Pećanac, doneo novčanu pomoć.

Kada se u kući braće Roš, po dolasku iz Čehoslovačke, 1939. godine, nastanio šef nemačkog saobraćajnog biroa dr Karl Kraus -ili kako se kasnije ispostavilo šef Gestapoa za Srbiju, nemačka agentura oko Koste Pećanca dobila je konkretne konture. Braća Roš, Karl Kraus, famozna mis Rut Mičel i još poznatija nemačka špijunka "balkanska Mata Hari", Vera Pešić, pridobivši Kostu Milovanovića - Pećanca, krojili su, u Katićevoj 8-10, sudbinu Srbije.

Đorđe Roš je služio Pećancu za lične veze sa nemačkim komandantima, Dušan Roš postaje Pećančev vojvoda Krivolački (sa dekretom i Karađorđevom zvezdom uz njega), mis Rut Mičel, po odlasku u Ameriku pronosi slavu Pećančevih četnika, a svi zajedno pružaju konkretnu podršku Vladi Milana Nedića, uz Pećančeve oružane odrede, da se kvislinška vlast u Srbiji održi.22