El Idrizi Abu Abdulah Muhamed Zvani Es Serit

1154. EL IDRIZI (Abu Abdulah Muhamed, zvani Eš-Šerit).
IDRIZI (1099. ili 1100 - 1166), arapski geograf i putopisac. Školovao se u Kordovi. Došao u Palermo (Sicilija) na dvor normanskog kralja Rođera II (vladao 1130-54), gde je proveo petnaest godina. Budući da je kralj bio zainteresovan za osvajanje zemalja u širem okruženju, želeo je da ima što više podataka o njima, na čemu je radio El Idrizi. On je prikupljao podatke iz dela starih istočnih i zapadnih naučnika i pisaca, ali i od putopisaca, trgovaca i krstaša. Zanimljivo je da mu je, u tom poslu, pomagao i sam kralj, naprosto privodeći ljude koji su putovali ovim zemljama. Naravno, Idrizi je i sam putovao, i to po južnoj Evropi, severnoj Africi i Maloj Aziji. Rezultat Idrizijevih istraživanja je njegovo delo "Geografija", čiji je sastavni deo geografska karta na srebrnoj ploči, nastaloj 1174. godine. Svojim delom Idrizi je nadmašio dotadašnje poduhvate ove vrste. Posle kraljeve smrti, Idrizi je napisao i delo "Razonoda onima koji čeznu da obiđu svet".
Za ispis o impresivnom bogatstvu Niša - "Nisu, Niso", kako ga naziva u komentaru karte - Idrizi je, najverovatnije, koristio pomenute izvore i kazivanja putnika i putopisaca. Navodi samo par podataka o Sulejmanovom odmoru u Nišu, kao i da je sultan dozvolio Ferdinandovom poslaniku da mu "poljubi ruku" - podatak koji, kako skreće pažnju Radovan Samardžić, navodi i turski hroničar Ferdi. Da je ovo poslanstvo bilo u Nišu saznajemo i od putopisca Nogarole.