Fridrih I Barbarosa U Nisu

FRIDRIH I BARBAROSA U NIŠU
(Po K. Jiričeku)
…U Nišu iziđoše pred cara srpski veliki župan Nemanja i njegov brat Stracimir s velikom pratnjom i doneše bogate poklone: vina, ječma, volova i ovaca, a povrh toga i morskih pasa i pripitomljnih jelena. Primljeni s velikim počastima, ispričaše oni, kako su sa trećim bratom Miroslavom osvojili od Grka "s mačem i lukom svojim" (inagladio et arcu suo) Niš sa čitavom okolinom do Serdike, i da su voljni proširiti svoja osvojenja u svakom pravcu. Za sve te tekovine voleli bi oni biti vasalima nemačkog cara, spremni da ga s čita-vom svojom vojskom pomažu protiv Grka. Ali, Fridrih je mislio samo na rat sa muhamedanskim osvajačima Jerusalima…. U prisustvu carevu dovršeni behu ranije započeti pregovori o ženidbi sina Miroslavljeva iz "Chelmenia"", mladoga Toljena, sa ćerkom Berhtolda (IV) od Andehsa, istarskoga krajiškoga grafa i hrvatskog titularnog hercega. Po sporazumu, trebalo je da Toljen nasledi Miroslava pre sve svoje braće, što srpski kneževi potvrdiše rukovanjem; ugovoreno beše da Toljen primi nevestu u Istri idućega Đurđevadne.
Pojaviše se i izaslanici Petra od Bugarske da pozdrave cara Fridriha i da mu ponude pomoć protiv Grka…
(K. Jiriček: “Istorija Srba”, Beograd, 1952, knj. I. Str. 156. - Preveo: Jov. Radonić)