Jovan Skilica

1048. JOVAN SKILICA

J. SKILICA (o. 1018-1096), istoričar, poreklom iz Male Azije, iz teme Trakesion. U Carstvu je imao visoka zvanja i položaje. Napisao je delo "Kratka istorija" (period od IX do XI v.), nastojeći da istorijske događaje prezentuje verodostojnije. Koristio je izvore koji su potom izgubljeni, tako da njegova "Istorija" predstavlja osnovni i najvredniji izvor za skoro čitav jedan vek. Skilicino delo je, po formi, u stvari, niz carskih hronika; prepisivano je, i ima više rukopisa i varijanti. Pored varijanti Bekera i drugih, koristi se i kompilacija koju je načinio monah G. Kedrin (ovaj je za svoju "Istoriju od postanja sveta", napro-sto prepisao Skiličino delo za period na koji se ono odnosi).
Kao savremenik određenih događaja, Skilica piše i o pobuni protiv vizan-tijske vlasti, pod Petrom Deljanom (1040. godine), Bugarinom, koji se odavao za unuka cara Samuila. Njegovi ustanici, iste godine, prolaze kroz Niš. Međutim, Jovan Skilica piše i o potonjim sukobima Vizantije sa Pečenegima (nomadski narod turskog porekla, živeo rasturen na prostorima od reke Dnjepra do panon-skih ravnica) na ovim prostorima, pa i o onom, iz 1048. godine, kada je oko 800.000 Pečenega prešlo preko zamrznutog Dunava, i bilo poraženo. Vizan-tijske vođe ih potom nasele na sadašnjim našim prostorima, pa i oko Niša, što nam svedoči i ovaj Skilicin fragment, za koji možemo samo pretpostaviti da je pisan i na osnovu kakve memoarkske građe; tek dragoceno je svedočenje o vre-menu iz koga nema ikakvih relevantnijih podataka o našim krajevima.