Ko Je Neznani Junak Na Celtasu
IMG_0016(2).jpg

JEDNA PIROTSKA ISTORIJSKA ZAGONETKA

Ko je neznani junak na Ćeltašu

Pretpostavlja se da je Pirot među prvim gradovima u Srbiji još 1887. godine podigao spomenik neznanom junaku. I do danas je ostala zagonetka o junaku koji je na Ćeltašu poginuo 1885.

Pirot, avgusta Ovog leta, kada je stvorena povoljna klima za oživljavanje uspomena iz daleke prošlosti, Piroćanci ponovo postavljaju pitanje ko je hrabri ratnik kome je podignut spomenik još 1887. godine. Tragom ovih pitanja, a u očekivanju novih podataka, beležimo priču o Spomeniku neznanom junaku na Ćeltašu.

Mesto zvano Ćeltaš nalazi se nekoliko kilometara od Pirota. Ovde je 1887. godine vojska stacionirana u Pirotu podigla Spomenik neznanom junaku. Na kamenoj ploči uklesane su reči: „Neznanom srpskom junaku koji je na ovom mestu poginuo 15. novembra 1885. godine braneći Pirot u srpskobugarskom ratu".

Bugari ruše spomenik

Mnogi hroničari su tragali za junakom koji je „sa šest bugarskih zamenio si svoju glavu", ali ime je ostalo tajna. Ovaj spomenik bugarska fašistička vojska je porušila 20. avgusta 1943. godine, da bi ga posle poslednjeg rata građani Pirota obnovili, a pored njega podigli spomenik prvoborcu Miloradu Mančiću Lukanjcu i umrlim borcima Solunskog fronta „da se sećaju mlada 'pokolenja junaštva svojih predaka".

Hroničar je zapisao:

„… Bio je hladan i maglovit petnaesti dan u novembru 1885. godine. Buktao je srpskobugarski rat. Neprijatelj je ugrožavao Pirot i jedinice srpske vojske borile su se hrabro protiv zavojevača. Na desnom srpskom krilu, prema Ćeltašu, bilo je na predstraži nekoliko vojnika. Jedan nepoznati vojnik nalazio se sam kod Beline vodenice. Zbog guste magle, koja je pokrila pirotsku kotlinu, nije primetio znak svojih drugova za povlačenje. Ostao je sam na stražarskom mestu. Nije ga napustio ni kada je ugledao da mu se približavaju bugarski vojnici, mada je to mogao da učini pod zaštitom magle…"

Nepoznati vojnik uvukao se u zukvu stare vodenice. Otvorio je paljbu na neprijatelja. Uspeo je da ubije šest bugarskih vojnika. Bugari su ga opkolili i pozvali da se preda. Umesto odgovora čuo se pucanj. Poslednjim metkom oduzeo je sebi život. Neprijateljski vojnici uhvatili su ga mrtvog i u besu isekli na komade.

Sličan podvig posle 58 godina

Sahranio ga je vodeničar Bela. Dve godine kasnije, kada se rat završio, srpski vojnici podigli su mu spomenik. Nisu mu znali pravo ime pa je spomenik nazvan Spomenik neznanom srpskom junaku. Veruje se da je to prvi spomenik neznanom junaku u Srbiji, gde su prvobitno bili uklesani stihovi:

„Na ovom mestu stekao si večnu slavu,
sa šest bugarskih zamenio si svodu glavu
sa junaštva svog među nama si večno živ,
a i pokolenja neka znćju da si bio div".

Spomenik se održao sve do 20. avgusta 1943. godine kada su ga porušili bugarski fašisti, posle pogibije, na istom mestu, prvoborca Milorada Mančića Lukanjca, obućarskog radnika, člana SKOJa. Lukanjac je bio borac Jastrebačkog partizanskog odreda, odakle je po zadatku partije prešao u pirotski kraj za politički rad.

Na istom mestu gde je poginuo i nepoznati srpski junak, pao je smrtno ranjen Lukanjac u sukobu sa jednom patrolom bugarskih fašista.

Bugari su teško ranjenog Lukanjca preneli u pirotsku bolnicu, ali je ubrzo podlegao ranama. A hroničar beleži:

„… Milorad teško ranjen uspeva da revolver doda najbližem drugu i da mu kaže da beži. On nije mogao dalje…"

S. Stamenović, Politika