Kosta Pecanac Zamera Srpskoj Pravoslavnoj Crkvi

KOSTA PEĆANAC ZAMERA SRPSKOJ PRAVOSLAVNOJ CRKVI

Ni Srpska pravoslavna crkva nije po meri i uzoru kakav bi hteo Kosta Pećanac. On je nekoliko popova proizveo za vojvode, ali je u celini nezadovoljan što crkva aktivnije ne pomogne njegovu "istorijsku misiju". U pismu upućenom mitropolitu šumadijskom Josifu, sa datumom od 24. aprila 1942. godine, Pećanac pored ostalog piše:

"Visokopreosvećeni, ja vidim da je naša crkva popustila u ovim teškim danima i to baš sada kada se ja ovako očajno borim protiv komunizma (podvukao K. Pećanac). I pored mojih očekivanja, ja do sada nisam čuo da je crkva uputila neki apel… Blagodareći mom velikom prijatelju Krausu, ja sam uspeo da otklonim sumnje u nacionalnu ispravnost nekih crkvenih rukovodilaca…

Mi ne tražimo da Vi uzmete mač i pušku, ali je danas pre svega vaša dužnost da zamahnete duhovnim mačem i osvetlate ime naše crkve u borbi koja se danas vodi."38

U svojoj bolesnoj mašti, dvadeset godina pothranjivanoj veštačkom slavom, Kosta Pećanac sumnja u sve i svakoga, pa mu ni mitropoliti nisu po volji.

Pećanca posebno teško pogađa što se u Toplici, koju je smatrao bastionom četništva, razvija partizanski pokret, osnivaju partizanski odredi, jačaju čete. Partizanske kolone su ne samo zakoračile u "njegovu" Kosanicu, već su pred vratima Kuršumlije, prete da ga istisnu ne samo iz Toplice, već i iz istorije. Njega, starog komitu, vojodu Topličkog ustanka. Po kazivanju vojvode sokolovačkog, Blagoja Nerandžića iz Pupavaca, koji je neprekidno bio uz njega, Pećanac se često jadao: "Ko su ta golobrada deca koja tek što su se ispilila, koji tuču moje hrabre vojvode, iskusne četovođe, časne popove, ško-lovane kapetane. Od njega 'starog komite i nacionaliste' beže njegovi ratni drugovi, okreću glave srpski domaćini. Na zboru u Prokuplju građani su klicali malo poznatom vojvodi Aci Popoviću, a njegaizviždali. Ko to odvoji srpski narod od njega?" Da li je bio toliko glup ili prepreden pa nije shvatao da se on odvojio - pošao putem izdaje, a narod izdaju od rodoljublja dobro raspoznaje. Na pomenutom zboru u Prokuplju vojvoda Aca Popović mu se suprotstavio, tražeći da se četnici bore protiv Nemaca.