Martin Segona Martino Segono

1481. MARTIN SEGONA (Martino Segono)

M. SEGONA, ulcinjski biskup. Kotoranin, poreklom Srbin iz Novog Brda. Neuspeli pokušaj Turske da osvoji Otranto i nastavi sa osvajanjem Italije bio je povod da se Segona živo zainteresuje za Tursku i krene na put kako bi upoznao prilike u njoj, njene vojne i ekonomske moći. Segona će sa ovog putovanja napisati poznati "Izvećtaj o Turskoj" i predati ga papi Siksu IV. U ovom izveštaju, Segona podrobno opisuje dva glavna puta od Beograda do Carigrada: prvi "gornji", preko Niša, Pirota, Sofije, Plovdiva… i drugi, "donji", preko Kosova Polja, Makedonije, plovdivskog polja…
Segona je, prolazeći četrdesetak godina posle Brokijera, nekad slavni grad Niš, doživeo je kao veće selo, doduše, sa izrazito razvijenom trgovinom. On skreće pažnju na obilje robe u Nišu, a samo nekoliko godina posle njegovog prolaska (1498), ovde će biti na snazi tzv. Zakon za Niš, donet u vreme vladavine Bajazita II, kojim su regulisane obaveze trgovaca prema državi. Segona navodi za žitelje Niša samo Turke i Bugare, no među muslimanima su tada već i pokršteni hrišćani, i Srbi.