Nemacki Agenti U Stabu Koste Pecanca

NEMAČKI AGENTI U ŠTABU KOSTE PEĆANCA

U štabu Koste Pećanca, tokom leta i jeseni 1941. godine, zapažena je jedna mlada, plavokosa Engleskinja, koja je dobro govorila srpski. Bila je i gost u kući Pećanca u Kuršumliji. Predstavljala se kao engleski, a negde i američki izaslanik u štabu kod Koste Pećanca.

Tek kasnije, posle rata, došlo se do više podataka o zago-netnoj strankinji, ispostavilo se Amerikanki, koja je posećivala Kostu Pećanca. Radilo se o mis Rut Mičel, koja je u godinama uoči Drugog svetskog rata došla iz Amerike u Nemačku, potom se 1939. godine pojavila u Jugoslaviji. Ovde je navodno izučavala jezik i običaje i često bila gost kraljevske kuće Karaćorćevića, što je, u posle rata pisanim memoarima, potvrdio i kralj Petar II. Nakon okupacije Jugoslavije zapažen je njen boravak u Beogradu, a u više navrata posećivala je štab Koste Pećanca na Sokolovici i Kuršumliji.

Više svetla na njenu "ratnu" ulogu bacio je Nedićev šef Beogradske policije i osnivač Banjičkog logora smrti Dragoljub - Dragi Jovanović. Na sudskom pretresu u Beogradu 23. juna 1945. godine (suđeno mu je kao ratnom zločincu), kada mu je pokazana slika Rut Mičel, rekao je "To je jedna Amerikanka, koja je dolazila 1939. i 1940. godine na Bled, kad sam ja bio, tamo, šef dvorske bezbednosti. Posle 1941. ili početkom 1942. godine video sam je sa Pećančevim četnicima… Bila je u društvu sa Kostom Pećancem u prostorijama Gestapoa u Beogradu." Jovanović je dalje rekao da je Rut Mičel u Beogradu odse-dala u kući braće Roš, u Takovskoj 8.

Očigledno je Kosta Pećanac Rut Mičel upoznao kod svog prijatelja Đorđa Roša, gde je, uostalom, stanovao i šef Gestapoa za Srbiju Karl Kraus.

Polovinom 1942. godine mis Rut Mičel je stigla u Ameriku, gde se predstavljala kao lični izaslanik četničkog vođe Koste Pećanca, da bi kasnije promenila priču i tvrdila da je delegat Draže Mihailovića. Za vreme svog boravka u SAD sa Rut Mičel se, 3. jula 1942. godine, sastao i kralj Petar "da bi dobio sveža obaveštenja iz zemlje" - kako je pisao u svojim memoarima. Tada su se kralj i Rut Mičel slikali zajedno. U to vreme, 1942. godine, boravio je u Americi i ministar izbegličke vlade Sava Kosanović, koji u svojim sećanjima iznosi da su mnogi u Americi shvatili da je Rut Mičel nemački agent, što je i Herald tribjun, 3. aprila 1943. godine, zabeležio, pišući o njenoj zagonetnoj prošlosti.21