Nemci Obecavaju 200 000 Nemackih Maraka

NEMCI OBEĆAVAJU 200.000 NEMAČKIH MARAKA

Vera Pešić je zadatak valjano obavila. Prema podacima iz ne-mačkih arhiva i dešifrovanjem telegrama nemačke tajne radio-stanice "Jupiter", Kosta Pećanac se u prvi mah protivio bilo kakvom susretu i saradnji sa nemačkim predstavnicima. Tada je Vera Pešić upotrebila glavni adut:

- Bude li dobila čvrsta uveravanja u vaše lojalno držanje, vlada Rajha bi vam isplatila dve stotine hiljada nemačkih maraka u kojoj god valuti želite.

Mamac je bio suviše primamljiv da bi ga Pećanac odbio. Ova ponuda mu je, sem toga, bila potvrda da on još uvek nije isluženi čovek i da bi, makar i preko neprijatelja, mogao ponovo dobiti na značaju. Ipak, Pećanac je tvrdio pazar tražeći kontakt sa nekim od uticajnih ljudi iz Berlina: "Neće se on sastati sa bilo kime".

Pregovori posredstvom Vere Pešić su se odužili tokom cele 1940. godine, da bi do susreta Pećanca sa nemačkim predstavnicima došlo tek februara 1941. godine i to u Sofiji! Nemački predstavnik sa kojim se Kosta Pećanac sastao u Bugarskoj, bio je lično raj-hsmaršal Velikog nemačkog Rajha, Herman Gering.9
Oko ovog susreta i ishoda razgovora u Sofiji ima mnogo nedoumica. Teško je, pre svega, pretpostaviti da je Pećanac na ovaj put krenuo bez znanja i saglasnosti kneza Pavla i predsednika vlade Dragiše Cvetkovića, bez obzira koliko je put bio tajno organizovan.

Kasniji dogaćaji upućuju na to: nepunih mesec dana kasnije Knez Pavle se sastaje sa Hitlerom u Berlinu, a Dragiša Cvetković 25. marta 1941. godine potpisuje Pakt o pristupanju Jugoslavije silama osovine. Sem toga, problematično je i to zašto su Nemci, ipak, pridali toliki značaj Pećancu - nisu li precenili njegov uticaj i njegove mogućnosti. Doduše, sam Herman Gering je posle razgovora u Sofiji prokomentarisao: "Čini mi se da smo ovoga platili više no što vredi."10

Detalje puta Koste Pećanca za Sofiju izrežirao je Karl Kraus. Po prethodnom dogovoru Pećanac odlazi iz Beograda za Kuršumliju, jer su smatrali da će odatle manje zapaženo moći da ode na planirani sastanak sa Geringom. U Kuršumliju za njim stižu Kraus i Vera Pešić, kolima kojima šoferira Kraus. Bilo je problema da se korpulentni i nezgrapno građen Pećanac udene u evropsko odelo i šešir, što je cilj putovanja zahtevao. Tako su tri putnika, Kraus, Pećanac i Vera Pešić, krenuli iz Kuršumlije preko Prokuplja i Niša i prešavši granicu kod Caribroda (danas Dimitrovgrad) stigli u Sofiju. Sastanak izmeću Pećanca i Geringa održan je u dvoru bugarskog kralja Borisa, kod koga se Gering nalazio u poseti. Tako je "nacionalni junak" i voća ustanka protiv bugarske okupacije iz 1917. godine, čiji je svaki govor pre toga bio uperen protiv Bugarske i njene politike, došao u bugarski kraljevski dvor da utre put "saradnji".

Kada se sve ovo zna, lakše je shvatiti Pećančevu izdaju za vreme "četničkog vojevanja" u periodu okupacije i kako je od "vrlog nacionaliste" postao izdajnik i saveznik nemačkog i bugarskog okupatora. Mećutim, dogovor u Sofiji bio je vidan još za vreme dvadeset sedmo-martovskog puča kada je zbačena vlada Cvetković-Maček koja je potpisala Pakt. Kosta Pećanac ne samo da nije u puču učestvovao, već se suprotstavljao govoreći da je puč delo engleske agenture i protiv interesa srpskog naroda. Zapaženo je i to da Kosta Pećanac nije prisustvovao sahrani patrijarha Varnave, jula 1937. godine.