Nicifor Vrijenije

1072. i 1080. NIĆIFOR VRIJENIJE

N. VRIJENIJE (1062 - posle 1137), autor je nedovršene biografije cara Alekseja I Komnina, sa čijom će se ćerkom, Anom, i oženiti. Postao je i cezarom, i bio u prilici da nasledi cara posle njegove smrti, no budući da nije bio sklon vlasti, ceo poduhvat njegove žene okončao se nepovoljno, te se njih dvoje povlače iz političkog života. Inače dobar poznavalac književnosti, po nagovoru carice Irine, započeo je biografiju svoga tasta, koju će neočekivano prekinuti sa 1079.

godinom. Sklon epizodama, podosta je pisao i o svom slavnom dedi (čije je ime i sam nosio), zapostavljajući druge događaje… I za Vrijenijevo književno delo je karakterističan klasicizam, koji je u to vreme vladao vizantijskom književnošću. Vrijenije je u svom rukopisu dao neke zanimljive podatke o Slovenima i pojedinim događajima na ovim našim prostorima.
Niš Vrijenije pominje (kao i Skilicin Nastavljač), kada piše o pobuni, pod vođstvom Konstantina Bodina i Đorđa Vojteha (1072), označujući ustanike kao "narod Slovena" (prvi fragment). Vrijenije pominje Niš i kada govori o pohodu Aleksija Komnina da se suprotstavi Pečenegima (Skiti) koji su pustošili između Niša i Skoplja, godine 1080. (drugi fragment). I ove fragmente donosimo kako bismo održavali inače retko pominjanje Niša u ovom periodu.