Ivanka Kosanic O Jeleni Dimitrijevic

PISAC O PISCU: IVANKA KOSANIĆ O JELENI DIMITRIJEVIĆ

Oživela sam duh jedne slobodne žene

O Jeleni sam pisala koristeći istorijsku građu i čitajući između redova njenih dela. Jedno je ženski senzibilitet, a drugo ženska literatura.

Poznata niška novinarka koja poslednjih godina sve češće osvaja i svet proze (objavila knjige priča i kritika, a njen roman "Ostavka" bio je u užem izboru za "Bazarovu" nagradu "Žensko pero"), priprema publici još jedno literarno iznenađenje. Knjiga bi trebalo da se pojavi početkom naredne godine, a glavna junakinja je Jelena Dimitrijević, poznata niška i srpska književnica, rođena u drugoj polovini 19. veka u Kruševcu.

- Postoje ljudi čije tragove pratimo kao neku vrstu umetničkog dela, a takav je i moj odnos prema Jeleni Dimitrijević. Između redova njenih književnih dela postoje naslućivanja, a u njenom životu i neke tajne, što je bilo polazište da o njoj napišem roman - objašnjava Kosanićeva.
Često šture biografske podatke nadgradila je književnom mastifikacijom, tragajući na ovaj način za autentičnom Jelenom.

- Mi se nebrižljivo bavimo sopstvenom kulturnom prošlošću. Do pre nekoliko godina, kada su objavljena njena "Pisma iz harema", Jelena je bila potpuno zapostavljena, a njeno delo su za života priznali i Bogdan Popović, Jovan Skerlić - ističe Kosanićeva i dodaje da je ova književnica bila erudita i govorila nekoliko svetskih jezika. Bila je i jedna od retkih koji su zalazili u turske kuće i imali priliku da neposredno upoznaju njihov život.

- Jelena Dimitrijević je za tadašnja shvatanja bila feministkinja i najmlađi član podružine Niškog društva. Kasnije je bila i član "Kola srpskih
sestara", učestvovala u dobrotvornim akcijama, bila bolničarka u vreme balkanskih ratova…

Njen emotivni život obavijen je velom tajne, posebno njeni kratki susreti sa Feliksom Kanicom, austrijskim putopiscem, koji je ostavio dela o Srbiji.

- Kao mlada je na neki način bila uobraženi bolesnik, a u zrelim godinama i starosti večiti putnik - komentariše autorka, dodajući da je Jelena
Dimitrijević, u vreme kada se nije tako komforno putovalo, dva puta obišla gotovo celu zemaljsku kuglu.

Potencijalne čitaoce knjige koja će najverovatnije biti objavljena pod radnim naslovom "Moja draga Jelena" spisateljica prepoznaje u ljudima različitih afiniteta. - Knjiga ima ženski senzibilitet, koji ne mogu da izbegnem, jer je reč o ženi, ali otvara i dublje filozofske i psihološke aspekte koje obično vezujemo za mušku prozu. Biće zanimljiva i za sve one koje zanima kulturna istorija Niša.

A.Gojković

Odlazak u tišini

Jelena Dimitrijević u Niš došla u 18. godini zbog udaje za potporučnika Jovana Dimitrijevića. U prvoj niškoj štampariji objavila je dobro primljene
pesme, nadahnute rodoljubljem, a ovde su nastala i "Pisma iz Harema". Godine 1898. odlazi u Beograd, gde je ostala do smrti 1945. Sahrana je održana dva sata pre zakazanog vremena, tako da na njoj nije bilo gotovo nikoga.