Poseta Kralja Aleksandra Nisu 1927

POSETA KRALjA ALEKSANDRA NIŠU 1927.

Kralj Aleksandar Karađorđević, prvi monarh u istoriji novonastale Kraljevine Jugoslavije, redovno je obilazio brojna mesta u zemlji. U analima onog vremena zabeleženo je nekoliko poseta Kralja Aleksandra I Karađorđevića u Nišu, Prokuplju, Beloj Palanci, gde je, na primer, dao dobrovoljni, novčani prilog za nzgradnju tamošnje sreske bolnice, koja je svečano otvorena 1933i drugim mestima.

Posle oporavka u Ribarskoj Banji, Kralj Aleksandar Karađorđević odlučio je da neholiko dana posveti Nišu, njegovoj bližoj i daljoj okolini. Njegov dolazak bio je najavljen za 1. juni 1927. Toga dana, peron niške Železničke stanice bio je svečano ukrašen. Već u rano jutro počele su da pristižu brojne zvanice a po ulicama sakupljala se masa građana. Između ostalih, na Železničkoj stanici su se nalazili: Velja Vukičević, predsednik kraljevske vlade, Marko Trifković, predsednik narodne skupštine, čehoslovački ambasador Šebl, nekoliko ministara,. među kojima i dr Aleksa Savić, ministar narodnog zdravlja i socijalne politike, inače poznati narodni lekar iz Toplice, više generala i ostalih zvanica uglavnom predstavnika škola i kulturno-prosvetnih radnika.

Dvorski voz sa visokim gostima stigao je na nišku stanicu tačno u 10 časova. Kralj Aleksandar izišao je u generalskoj uniformi. Tom prilikom, vojna, muzika intonirala je državnu himnu, koju je kralj saslušao u stavu mirno. Pošto je pozdravio zastavu i obišao počasnu četu, Kralju se obratio Dragiša Cvetković, predsednik niške Opštine rečima: "Neka Vam je srećan dolazak u naš grad. Vaše veličanstvo molimo Vas, da primite so i
hleb, u znak duboke odanosti i vernosti".

Pošto je završen deo programa na peronu, ispred Železničke stanice, formirala se duga automobilska kolona. U prvom, kraljevom automobilu, nalazio se Kralj i predsednik vlade a u ostalim druge zvanice. Kolona se uputila ka centru grada, praćena od mase Nišlija, koje su posele trotoare i pozdravljale Kralja i ostale goste.

Posle izvesnog vremena, kolona se prvo zaustavila pred Ćele-kulom. Kraj nje za ovu priliku, bio je podignut privremeni oltar sa improvizovanim kraljevim prestolom. Kralj Aleksandar pravo je ušao u kapelu. Odao je počast poginulima u borbi za slobodu. Činodejstvovao je prota Nedeljković sa još tri sveštenika. Pošto je sa pažnjom prisustvovao parastosu, Kralj se uputio za Jagodin- mahalu. Tamo je posetio Englesko-srpski dečiji dom. Kada se približavao starom zdanju Sv. Pantejlemona, sa tamošnjeg zvonika odjeknula su crkvena zvona. Ona su pozdravljala dolazak jugoslovenskog kralja u staru zadužbinu srpskog župana Stevana Nemanje, koji je, prema predanju, podigao pantalejsku crkvu još u XII veku. Iz Pantaleja Kralj je nastavio put za Kamenicu, selo kraj Čegra, gde je 1.juna 1927. otkriven slomenik resavskim junacima. Burno pozdravljen od mase okupljenog naroda, Kralj je prišao i otkrio spomenik na Čegru. Na postamentu spomenika položio je lovorov venac sačinjen od kovanog srebra sa natpisom: "Onima koji seb pregorjev najviše su mogli". Sinđeliću i njegovim Resavcima. 1.jun 1927. Aleksandar".

Posle otkrivanja spomenika, Kralj je zašao među ljude i razgovarao sa narodom. Tom prilikom, sreo se sa Nikolom Mišićem, predsednikom kameničke opštine, koji je posetio Kralja da je bio „na Ceru 3. avgusta 1914. i to baš onog dana kada mnogo izginusmo. Vi ste, veličanstvo posle borbe, sećam se dobro, došli i nas preživele obišli."

Pošto ga je Kralj saslušao, nastavio je dalje razgovore sa Jovanom Milićem, predsednnkom Udruženja Esnafa iz Niša, Đorđem Todorovićem, ratnim vojnim invalidom i učesnikom balkanskih ratova iz Donjeg Matejevca, Miloradom Sinđelićem, jednim od potomaka slavnog resavskog vojvode i sa ženama - seljankama ovog grada.

Po završenoj svečanosti na Čegru, kralj Aleksandar vratio se u Niš. Njegov automobil zaustavio se u krugu Fabrike duvana. Tamo, na industrijskom koloseku, bio je postavljen dvorski voz. U jednom od vagona za ručavanje Kralj je sa manjom grupom pratilaca, u vozu ručao, odmorio, i već u 17 časova otvorio niški Sokolski dom, u kojem je bila izgrađena prva namenska sala za gimnastičke vežbe.

Trodnevni boravak kralja Aleksandra I Karađorđevića u Nišu od 1. do Z.juna 1927. godine obavljen je u sklopu obeležavanja 50-godišnjice oslobođenja Niša od Turaka i predstavlja značajan događaj u političkoj istoriji Niša.

Đorđe Stamenković