Prva Medugradska Fudbalska Utakmica

ПРВА МЕЂУГРАДСКА ФУДБАЛСКА УТАКМИЦА

После формирањс Спортског клуба „Синђелић" настао је читав низ екипа, мсђу којима: „Нишевац", „Обилић", „Југ Богдан", „Пролетер", (екипа нишке организације КПЈ коју владајућа буржоазија није верификовала") „Полет", „ТАШК", (војнитимтсшке артиљерије са тереном и седиштсм у нишкој Тврђави) као и друге мање екипе.

У почетку настајању фудбалских тимова, а посебно СК „Синђелића", од 1918. па до 1921. године штампа оног времена није придавала значај овој спортској новини, па у локалним листовима готово и да нсма шире вести о развоју фудбала. Тек од 1922. године један део нишких листова почиње мањим белешкама, па чак и коментарима, да бележи фудбалске сусрете како локалног тако и међуградског карактера. Тако, на нример, прве систематизоване вести о фудбалским такмичењима почео је, између осталих, да доноси и нишки „Привредни гласник".

Фудбалски клуб „Синђелић" настао је у данима тек завршеног Првог светског рата. Економске прилике биле су тешке за све гране друштвеног живота, па и за развој спорта а посебно фудбала. Као млада спортска дисциплина, фудбал је био мало познат, отуда и слабо признат. Владајућа буржоазија ничим није помагала овај спорт, па за развој фудбала у Нишу, а посебно за оснивање првог клуба „Синђелић", треба захвалити групи снтузијаста, одушевљених овим спортом, млађих и старијих, који су својим личним ангажовањем и улагањем својих новчаних средстава допринели развоју фудбала у Нишу.

Прво, импровизирано, фудбалско игралиште био је терен XVI пешадијског пука у Нишу, који је раније служио за егзерцириште а од 1919. године то је први „фудбалски терен" у Нишу. Команда Моравске дивизијске области у Нишу дозволила је да на овом игралишту могу наступити и „цивили" па је на тај начин и војска дала свој допринос за развој фудбала у Нишу, и то не само преко терена, већ и формирањсм војних тимова, који су често имали сусрете са скипама из града.

На игралишту XVI пешадијског пука у Нишу одиграна је једна од првих мсђуградских утакмица. Нишки „Синђелић" позвао је у госте екипу „Грађански" из Лесковца, која је у то време представљала узорну, и по спортској борби, уиграну и фер екипу. Утакмица је одиграна априла 1922. године у присуству многобројних грађана, прве публике на једном оваквом сусрету.

Тим „Синђелића" наступио је у слсдећем саставу: Милош Вучковић, Живко Јовановић, Богосав „Каплар", Карло Мали, Драги Станковић, Влада Симић, Радован Димитријевић, „Божидар Стојановић, Љуба Јаковљевић Македонац, Миодраг Лазић Лале, Србин Ђорђевић Лале и као резерва Душан Ђорђевић Дуле. То је уједпо била и прва фудбалска екипа Ниша,јер је то углавном тим који је и настао 1918. године. Резултат: НСК "Синђелић" (Ниш) ЛСК „Грађански" (Лесковац) 1:0 (0:0). Била је то прва победа екипе „белих" над гостујућом екипом из другог града.

Један од првих фудбалских тренера био је Андрија Којић, чиновник Народне банке у Нишу, који је тренирао тим „Синђелића", а ова дужност му је поверена и на Годишњој скупштини клуба од 1922. године. У извештају са ове утакмице стоји на крају да се „новој управи стави у дужност да припреми свс што је потребно ради реорганизације рада у вези ширења спорта у нашој вароши", па се закључује да се клуб „Синђелић" бавио радо ширењем спорта у граду, да се није затварао сам у себе и да се шире ангажовао у спровођењу спортске политике живота.

У Нишу је 1922. годинс формиран НСК „Обилић". Његов рад био је кратког века. Брзо је запао у материјалне и финансијске тешкоће, па је управа „Обилића" ступила у преговоре и фузионисала се са „Синђелићем". Почетком јануара 1923. године „Обилић" је наступао под јединственим именом „Синђелић".

Тим „Синђелић" јс био ојачан новим играчима. Међу њима је био најталентованији Раде Ћермило. Он је први пут заиграо фудбал још 1919. године као играч подмлатка у крагујевачкој „Шумадији", да би 1922. године прешао у нишки „Обилић" и касније се развио у најбољег фудбалера Ниша и околине. Свом новом клубу, екипи „Синђелић", остао јс веран читавог живота: скоро двадесет година био је у редовима првог нишког клуба, „Синђелића".

После више од једне деценије у развоју пишког фудбала (1918-1928), ногометни спорт у Нишу, већ у другој деценији потпуно се афирмисао, тј. развио, постао необично популаран. Почео је да се игра квалитетан фудбал и један део нишких тимова већ је био у стању да се огледа и са неким екипама из иностранства.

У то време, најталентованији фудбалср у Нишу био је Властимир Поповић Дејко, један од најбољих навалних играча у Нишу између два светска рата. Непрекидно је играо фудбал од 1927. па све до 1939. године и био стални члан фудбалске репрезентације Ниша. За свој матични клуб „Победу", „Грађански" и репрезентацију Ниша укупно је одиграо 722 утакмице и у томе држи рекорд међу спортистима Ниша у периоду пре избијања II светског рата.

По сећању Властимира Поповића Дејка, прва међународна утакмица у Нишу одиграна је 21. октобра 1930. године. Први инострани тим који је гостовао у Нишу била је „Варшавјанка" фудбалска екипа из братске Пољске, из Варшаве. „Варшавјанка" је била гост нишке „Победе". Била је то прва међународна фудбалска утакмица у Нишу и, на жалост, нишка „Победа" претрпела је пораз од 1:0.

Спортска штампа забележила је овај сусрет. Један од спортских новинара поводом овог гостовања писао је „И поред неуспеха "Варшавјанке" у Београду и Крушевцу за њен наступ владало је велико интересовање у Нишу. Урођена љубав према Пољацима манифестовала се данас присуством доброг броја гледалаца.

Успех је утолико већи што је дан био радан. Међу редовним љубитељима спорта запажене су угледне личности Ниша, које се иначе ретко виђају на утакмице. Игра Пољака сиромашна техником, неизграђена, примитивна. „Победини" играчи не навикнути на интернационалне сусрете губе међусобну везу и неколико повољних ситуација не искоришћавају. „Победа" која је позната по својим одличним играма против бољих противника овога пута страховито је подбацила. У 3 мин. после једне пеуспеле интервенције бекова, десна спојка „Варшавјанке", даје гол. До краја игре „Победа" игра подређену улогу. Узевши процентуално по приказаној игри резултат је реалан. Судија Г. Ермец добар - завршава се први спортски извештај из Ниша које се односио на једну међународну утакмицу која је такође први пут одиграна у граду на Нишави.

Друга међународна утакмица одиграна је 17. децембра 1931. године. То је посебан датум у фудбалској историји Ниша јер је нишка публика и остала спортска јавност имала прилике да види репрезентацију Будимпеште у пријатељском сусрету са репрезентацијом Ниша.

Велики југословенски дневник „Политика" у свом броју од 18. децембра 1931. године донео је извештај са ове утакмице у коме се између осталог каже: „На игралишту "Победе" у 2,15 ч. изашла је репрезентација Пеште са тимом Вајхорт, Хлора, Биро, Карпати, Банош, Саниклов, Фенвеши, Ковач, Сабо, Чак и Белко.

Нишка репрезентација наступилаје са следсћим тимом: Коктић, Живковић, Лазић, Радић, Николић, Антић, Стаменковић, Радојковић, Поповић Дејко, Даничић Манаси Златановић.

„После поздрава и предаје заставице од стране Ниша гостима, тимови се постављају. На знак судије гости почињу и прелазе у наиад. Домаћи узвраћају и продиру до самог гола. Гости играју врло лепо и опасно, али одбрана домаћих, нарочито голман, сигурно одолева свим нападима. Читавих 15 минута игра је отворена и у 16. мин. лево крило гостију даје први гол".

И поред залагања репрезентације Ниша, гости су приказали фудбал чувене тзв. „мађарске школе" и постигли победу од 5:2.

Према „Нишким новинама" од 19. децембра 1931. године утакмици је присуствовало више од 4.000 гледалаца. Чист приход износио је око 16.000 динара, од чега је репрезентацији Будимпеште исплаћено 12.000 динара.

Коментаришући ову утакмицу, исти лист је писао: „Тим Будимпеште дао је игру каква сеу Нишу није видела. У одбрани гости су били необично оштри и одлучни а у нападу лукави и брзи. Прецизно додавање, пуцање из сваког става и то топовски шутеви, биле су одлике свих играча".

Из KLЈUČ STARE SRBIJE ЂорђаСтаменковића

BlinkListblogmarksdel.icio.usdiggFarkfeedmelinksFurlLinkaGoGoNewsVineNetvouzRedditYahooMyWebFacebook

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License