Prve Veze Pecanac Gestapo

PRVE VEZE PEĆANAC - GESTAPO

Nemačka obaveštajna služba (RSHA - Služba bezbednosti Raj-ha) još pre rata počinje akciju približavanja Kosti Pećancu sa ciljem da ga pridobije kao oslonac u daljim agresivnim planovima prema Kraljevini Jugoslaviji. Konkretan zadatak u tome pravcu dobija Karl Kraus, SS major, rukovodilac AMT VI (Ured za inostranstvo - odeljak odbrana) za Jugoslaviju. Kraus u to vreme dolazi iz već okupirane Čehoslovačke i zapošljava se kao službenik "Nemačkog saobraćajnog biroa" u Beogradu. Biroom je rukovodio Franc Nojhauzen, kasnije, za vreme okupacije odgovoran za privredna pitanja u okupiranoj Srbiji. "Nemački saobraćajni biro" u Beogradu bio je, u stvari, istureni punkt nemačke obaveštajne službe.

Karl Kraus se veoma brzo uključuje u političke i obaveštajne tokove Beograda i Jugoslavije uopšte. Procenjujući ko bi od srpskih političkih ličnosti toga perioda bio pogodan da posluži hitlerovskim agresivnim planovima, orijentiše se na Kostu Pećanca. To danas može čudno da zvuči, ali procena koju je tada izvršio Karl Kraus nije nerealna, već je upravo tok kasnijih događaja pokazao da je to bio pun pogodak Gestapoa. Naime, u vreme kada je Nemačka nastojala da Jugoslaviju pridobije za Trojni pakt, bila je svesna da u zemlji postoje brojni otpori takvom vezivanju Kraljevine Jugoslavije za Sile osovine. Takođe, ispravna je bila i njihova procena da će takvom zbliženju najviše otpora biti u srpskom narodu, koji je u svim ranijim periodima bio antinemački raspoložen. To su bili glavni momenti da se centrala Gestapoa opredeli za Kostu Pećanca, procenjujući da je on ta "srpska nacionalna ličnost koja može uticati na raspoloženje srpskog naroda". Drugi momenat na koji je Karl Kraus računao bio je novac: odlučeno je da se Pećancu odnosno njegovoj četničkoj organizaciji ponudi 200.000 nemačkih maraka ako pristane na saradnju. Na osnovu svega što se kasnije dogodilo očigledno je da se Karl Kraus ni u ovome nije prevario.

Karl Kraus se sa Kostom Pećancem upoznao preko Đorđa Roša, trgovca iz Beograda, koji je Kostin poznanik sa Solunskog fronta. Roš je bio jedan od prvih srpskih pilota na Solunskom frontu i posle oslobođenja bio jedan od liferanata oružja za Jugoslovensku vojsku. U njegovoj kući u Beogradu nastanio se Karl Kraus. Kada je doneta odluka da se pokuša sa pridobijanjem Koste Pećanca u smislu da njegova organizacija prihvati sporazum Nemačke i Jugoslavije, odnosno da se bar ne protivi tom sporazumu, Pećanac se nalazio u Kuršumlijskoj banji. Na insistiranje Krausa da Roš pođe kod Koste u Kuršumliju, Roš je negativno odreagovao jer je već bio osumnjičen zbog nekih nelegalnih poslova i podmićivanja odgovornih iz vojske oko uvoza oružja, ali i zbog veza sa Krausom. Nađeno je rešenje da u Kuršumliju pođe oprobani nemački agent Vera Pešić, koja će biti manje zapažena, a sem toga, ako dođe do bilo kakvih komplikacija, bilo bi se lako opravdati zbog neodgovornog postupka lakomislene novinarke.8