Saban Bajramovic

Утихнуо „црни глас у белом оделу”

„Краљ ромске песме” Шабан Бајрамовић преминуо јуче у Нишу у 72. години, оставивши иза себе неизбрисив траг

Ниш – Било је тек сат и по иза јучерашњег недељног поднева. Као обично у то време много је оних који седе у нишким кафићима, много шетача централним улицама, парковима, у Градској тврђави у Нишу. Ниједна вест у последње време није толиком брзином прострујала кроз Ниш и ражалостила многе његове житеље. Брзином муње многе је затекла. И исто тако брзо се преносила – од једног до другог Нишлије, од уста до уха…

– Умро је Шаби… Само је то било довољно да престану жагор и галама, да се у кафићима и на терасама ресторана и кафана искључи музика. Одједном је завладала чудна тишина. И мир.

Престало је заувек да куца срце великог уметника. У вечном граду римског императора цара Константина, који постоји на овим просторима и обалама Нишаве скоро два миленијума, и из којег је потекло много знаменитих, познатих и признатих, Шабан Бајрамовић имао је своје место и, како је сам знао безброј пута да каже, своје вечно име. Само пре десетак дана у нишкој болници, скрхан тешком болешћу, пожалио се да живи најтеже дане.

„Борим се за живот, срце ми је слабо. Али,окружен сам изузетном пажњом свих око себе, пријатеља и познаника, лекара… Тек сада видим да нисам узалуд улагао целог себе да би се прочуло за Ниш и Србију, да би ромска песма изборила своје место у светској музици”, врло разборито говорио нам је Шабан, жалећи се на судбину. Није, стално је понављао, успео да добије пензију, а понео је бројна признања. Због тога је живео тешко, у немаштини…

Велики уметник, аутор који је од заборава отргао, обрадио и приредио више од 350 оригиналних ромских песама, нишка „Црна мамба”, човек којије наметнуо свој стил и начин певања, на музичкој сцени провео је безмало пола века. Прихваћен пре неколико деценија на балканским и европским просторима, мајстор џеза и блуза, шансоне и канцоне, народне песме и севдалинке, обележио је један дуг период. Средином априла ове године српски и ромски Нет Кинг Кол, Дјук Елингтон и Френк Синатра заједно, Павароти, Шарл Азнавур – просто речено „краљ краљева ромске песме”, напунио је 72.године. Тај рођендан провео је у болници, у Сремској Каменици, код Новог Сада. Требало је да 8.априла, на Светски дан Рома, одржи велики концерт у „Сава центру” у Београду. Током припрема за спектакл изненада му је позлило. Срце је почело да га издаје, завршио је у болници.

Није било концерта у „Сава центру”. Одложен је за неку другу прилику, када Шабан оздрави, речено је, уз веровање да ће тако и бити. Нажалост, неће.

Није било Шабана ни на великој и запаженој промоцији књиге о њему, аутора Радета Вучковића Нишког, под симболичним називом „Краљ ромске песме”, а у којој је описан целокупан живот и велико стваралаштво уметника. У време промоције, раније заказане за почетак априла ове године, Шабан је већ био у болници, на лечењу. Говорећи о књизи и уметнику аутор Вучковић је тада рекао:

– Његова личност је јединствена, а дело непроцењиво. Шабан Бајрамовић је становник Ниша и Србије, али нећемо погрешити ако кажемо и целе планете.

Није погрешио Раде Вучковић. И заказао је нову промоцију „чим Шабан дође у Ниш”. Али…

Шабан се почетком маја, пошто је завршио лечење у Каменици, вратио у Ниш. Али, само неколико дана провео је са својом породицом. Опет га је болест заскочила, јавиле су се нове и теже срчане сметње, опет клиника, болница… Ипак, почетком прошле седмице изашао је са Клинике за кардиологију у Нишу, примао је у својој маленој кућици на нишкој трошарини посете, разговарао са пријатељима, са знанима и незнанима који су долазили да га виде. Пре три дана, у петак, рекао нам је проф. др Јозеф Гласновић директор Клинике за кардиологију у Нишу, сачињен је упут за ВМА. Требало је да данас Шабан настави лечење у једној од најеминентнијих медицинских установа у нас.

Нажалост, ни тамо није стигао. Смрт га је претекла. Позлило му је јуче око 12 часова. Позвана је хитна помоћ која га је прегледала у његовој кући и констатовала тежак инфаркт.

Истога часа започела је борба и трка са временом. Борба са смрћу и за живот. Уз звуке сирене пребачен је на Клинику за кардиологију. Одмах је смештен у коронарну јединицу, предузете су све мере, започелосе са реанимацијом, али срце није издржало. Умро је Шаби.

Краљ ромске песме, „Црна мамба из Ниша”, српски и ромски Нет Кинг Кол заспао је јуче вечним сном.

Неће се више уживо слушати „црни глас у белом оделу”. Одлази заувек икона ромске музике, најбољи блуз црног човека изван Америке „цар царева” ромског соула и блуза. Али, остају велике успомене и незаборав на осмех који није скидан са лица, на човека који је пленио својом енергијом и присношћу, на најплоднијег, најславнијег и најпопуларнијег певача, песника и и јединственог композитора на свету.

Тома Тодоровић

Бајрамовић ће бити сахрањен у среду

НИШ – Ромски певач Шабан Бајрамовић биће сахрањен у среду у 14 сати на Ромском гробљу у Нишу, а џеназу ће одржати муфтија београдски Мухамед Јусуфспахић, речено је агенцији Бета у породици преминулог унметника.
„Шабан ће бити сахрањен уз музику као што је и живео цео свој живот. Своје присуство су најавили многи музичари, између осталих Горан Бреговић, оркестар Бобана Марковића, Џеј (Рамадановски), представници ромских организација из околних земаља…„, рекао је Живота Шабановић, зет покојног музичара.
Бајрамовић је преминуо јуче у нишком Клиничком центру од инфаркта.
Шабан Бајрамовић спада међу најславније и најпопуларније ромске певаче, композиторе и песнике.

Рођен је у Нишу 16. априла 1936. године. Прву плочу снимио је 1964. године, а снимио је укупно око 20 албума и педесетак синглова. Написао је и компоновао око 700 песама.
Више од 20 година предводио је састав „Црна мамба”. На лични позив Џавархарлала Нехруа и Индире Ганди наступио је и у Индији, где је званично проглашен Краљем светске циганске музике.

Као глумац појавио се у филмовима „Недељни ручак” и „Анђео чувар” Горана Паскаљевића, „Гyпсy Магиц” Столета Попова и „Црна мачка, бели мачор” Емира Кустурице.

Био је ожењем Милицом са којом има четири кћерке.

Бета

објављено: 09/06/2008.

Sahranjen Šaban Bajramović
Sreda, 11. jun 2008. 19:12

Na niškom Novom groblju u sredu je sahranjen kralj romske muzike Šaban Bajramović.

Ispred kapele na niškom groblju od Šabana Bajramovića su se, između ostalih, oprostili predsednik Srbije Boris Tadić, bivši premijer Zoran Živković, reditelj Goran Paskaljević, predstavnici Nacionalnog saveta Roma, saborski zastupnici nacionalnih manjina iz Zagreba i srbijanski muftija Muhamed Jusufspahić.

Mnogi poštovaoci muzike Šabana Bajramovića u mimohodu su odali poslednju poštu čuvenom romskom umetniku, među njima mnogobrojne kolege.

Predsednik Srbije Boris Tadić izjavio da odaje počast preminulom pevaču, romskom narodu i njegovoj umetnosti.

"Njegova muzika nadilazi prostor Srbije, romskog i srpskog naroda, i pripada svim narodima na ovim prostorima… Treba obratiti pažnju na koji način ljudi interpretiraju muziku i kako je doživljavaju. Kada je Šaban Bajramović u pitanju, to je bio sam svetski vrh", rekao je Tadić novinarima.

Pre sahrane održana je komemoracija na kojoj je gradonačelnik Niša Smiljko Kostić rekao da će muziku Šabana Bajramovića slušati još mnoge generacije sa jednakim divljenjem kao oni koji su imali tu privilegiju da budu njegovi savremenici.

Komemoraciji u Gradskoj kući prisustvovali su porodica Bajramovića, kolege muzičari i poštovaoci njegovog dela.

"Niš će pamtiti Šabana onako kako je on želeo, po njegovim pesmama", kazao je gradonačelnik Niša.

Goran Šepa iz poznate niške rok grupe "Kerber" ocenio je da je Bajramović ostavio neizbrisiv pačat u muzici, a producent Miloš Jovanović iz Novog Sada, koji je sa Bajramovićem radio na poslednjem njegovom albumu, rekao je da je kralj romske muzike imao želju da snima i s tamburašima.

Organizatori niškog džez festivala "Nišvil" pokrenuli su inicijativu da jedan od bulevara dobije ime po Bajramoviću.

Legendarni romski pevač i kompozitor Bajramović preminuo je 8. juna u 72. godini.

Sahranjen Šaban Bajramović
11. jun 2008. | 16:24 -> 18:37 | Izvor: B92
Niš — Kralj romske muzike Šaban Bajramović sahranjen je danas na niškom Novom groblju.

Iako se pred smrt, kako je sam govorio, osećao zaboravljenim, Bajramoviću je danas počast odalo više stotina ljudi, a u povorci je bio i predsednik Srbije Boris Tadić. Šaban Bajramović danas je još jednom okupio mnogobrojne poštovaoce. Počast mu je ukazalo više stotina ljudi, a pored porodice i najbližih prijatelja, u povorci su bili i brojni umetnici i zvaničnici.

"Ja sam došao da odam lično poštovanje Šabanu Bajramoviću. Dozvolite mi ovo da kažem, muzika Šabana Bajramovića nadilazi prostor romskog, srpskog naroda i pripada svim narodima na ovom nasem prostoru", rekao je predsednik Tadić.

Posle 40 godina karijere i više od 700 pesama koje je komponovao, Šaban Bajramović postao je najpoznatiji Nišlija, koji nikada nije hteo da ode iz svog rodnog grada.

"Ja sam očekivao da će ovde biti 10.000 ljudi, možda ceo Niš, ali ti si jedini autentični genije iz ovog grada i želim ti sretan put u legendu", kazao je reditelj Goran Paskaljević.

Novinarka hrvatske televizije Nova Edita-Drušković kaže da je muzika Šabana Bajramovića i u toj zemlji ostavila veliki trag, i da se o koncertu koji je održao pre tačno godinu dana govori i danas.

"Otišao je veliki glazbenik ne samo Srbije, prostora bivse Jugoslavije, Evrope, vec svetski znalac bluz i romske muzike… Tako da mislim da mnogi u svetu danas tuguju", kaže Edita-Drušković.

Knjiga žalosti povodom smrti Šabana Bajramovića otvorena je u više gradova u Srbiji, ali i u Zagrebu i Skoplju.

Predstavnici niškog džez festivala predložili su da jedan od najvećih niških bulevara dobije ime po Bajramoviću.
Sahranjen kralj romske muzike Šaban Bajramović
Autor: Beta | 11.06.2008 - 15:36
U prisustvu najbližih i mnogobrojnih poštovalaca, na niškom Novom groblju danas je sahranjen kralj romske pesme Šaban Bajramović.

Sahrani su prisustvovali predsednik Srbije Boris Tadić i ministar Rasim Ljajić, kao i mnogobrojne estradne zvezde i predstavnici romskih zajednica iz zemlje i inostranstva. Bajramović je sahranjen uz muziku "Đelem, Đelem" i uz taktove posmrtnog marša, a samo spuštanje kovčega ispraćeno je poslednjim aplauzom za velikog umetnika, tvorca i izvođača romskih pesama.

Od Bajramovića su se ispred kapele oprostili bivši republički premijer Zoran Živković, reditelj Goran Paskaljević, estradni umetnik Dragoslav Mihajlović Kanarinac, predstavnik Nacionalnog saveta Roma Dragan Acković, beogradski muftija Muhamed Jusufspahić i predstavnici saborskih zastupnika nacionalnih manjina iz Zagreba koje je predvodio Nazif Memedi.

Živković je rekao da je Bajramović ostavio trajan trag u istoriji svetske kulture i zahvalio mu na više od 700 pesama. Paskaljević, koji je podsetio da je Bajramović bio autentični genije, ispratio ga je rečima "Srećan put Šabane u legendu", a Jusufpahić rečima na romskom "Hvala Šabane".
"Njegova muzika nadilazi prostor Srbije, romskog i srpskog naroda, i pripada svim narodima na ovim prostorima… Treba obratiti pažnju na koji način ljudi interpretiraju muziku i kako je doživljavaju. Kada je Šaban Bajramović u pitanju, to je bio sam svetski vrh", rekao je predsednik Srbije Boris Tadić.

Sahrani su prisustvovale mnogobrojne kolege velikog pevača, među kojima i Boban Marković, Željko Samardzić, Dobrivoje Topalović, Boban Zdravković, Neša i Peca iz rok grupe "Galija", Goran Šepa iz rok grupe "Kerber". Bajramović je preminuo na niškoj Klinici za kardiologiju u nedelju, 8. juna od posledica infarkta, u 82. godini.

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License