Stevan Prvovencani

1214. i 1216. STEVAN PRVOVENČANI

S. PRVOVENČANI, veliki župan od 1195-1217, potom kralj Srbije (1217-1227). Pisac žitija svoga oca Stefana Nemanje, svetog Simeona. Posle Nemanjinog poraza na Moravi (1190), oženio se vizantijskom princezom Eudokijom, a kasnije, pošto uspostavlja odnose sa Mletačkom državom i papskom kurijom, ženi se Mlečankom Anom, i dobija krunu od pape Honorija III. Veoma obrazovan
i dobar diplomata, uz pomoć brata Rastka Nemanjića - Svetog Save, unapređuje organizaciju srpske države i srpske crkve. Dobar poznavalac književnosti, piše "Žitije Stefana Nemanje", koje zahvaljujući svojim stilskim i drugim vrednostima, zauzima značajno mesto u srpskoj književnosti. Delo je pisano u duhu svoga vremena, ali stilom mudrog vladara koji je imao šta naslediti i naučiti od svoga oca, velikog vladara i vojnika, ali i od svoga brata Rastka, koji ga je ozračio svo-jom spretnošću diplomate i prebogatom duhovnošću. Ovo žitije je najpre R. Šafarik približio savremenicima (1873), a od potonjih pokušaja, svakako je najbolji prevod Milana Bašića (1924).
Stevan Prvovenčani je u Nišu boravio u više navrata, o čemu piše u svom delu "Žitije Stefana Nemanje", čiji su fragmenti o Nišu, na svoj način, bliski puto-pisnom. Oni su, istovremeno, nezaobilazan izvor i a istoriju Niša, pod velikim županom Stefanom Nemanjom, ali i za vreme vlastite vladavine Srbijom. Najpre, Stevan Prvovenčani, kao savremenik, potanko ređa čitav niz gradova koje je njegov otac razorio i osvojio od Vizantije, među njima i Niš (1183) (poglavlje VII), zatim nam svedoči o Stefanu Nemanji kao velikom graditelju i darodavcu manastira, naznačujući da je podigao i hram svetom Pantalejmonu u Nišu (po-glavlje VIII). On piše i o vlastitoj brizi da sačuva Srbiju, i Niš, od napadača: bugarskog cara Borila i latinskog cara Henrika Flandrijskog, 1214. godine (pogl. XVI). Međutim, naredni pokušaj Henrika Flandrijskog i ugarskog kralja Andrije da prodru u Srbiju, godine 1216, diplomatski će se okončati, a slavlje povodom pomirenja u pograničnom Ravnu, nastaviće se u Nišu, kome će pristupiti i srditi grčki car (pogl. XX)…