Uvod U Knjigu Cetnici Koste Pecanca Milorada Kozica

UVOD

Posle kratkotrajnog aprilskog rata (1941) i za mnoge, pa i Nemce, nenadano brze kapitulacije Kraljevine Jugoslavije, Nemačka je nastojala da sa što manjim vojnim snagama zavede okupacioni režim i okrene se svom glavnom cilju - napadu na Sovjetski Savez.

Jugoslavija je rasparčana i njene teritorije razdeljene su nemačkim saveznicima: Italiji (Dalmatinsko priobalje i Crna Gora), Bugarskoj (deo Južne i Istočne Srbije i cela Makedonija), Maćarskoj (zapadni deo Vojvodine, sa Novim Sadom). Na teritoriji bivše Hrvatske banovine, kojoj je pridodat veći deo Bosne, uspostavljena je ustaška država, Nezavisna Država Hrvatska (NDH). Pod direktnom nemačkom upravom ostala je uža Srbija, u kojoj je postavljena Komesarska uprava na čelu sa Milanom Aćimovićem i grupom "oprobanih nemačkih prijatelja" - kako su sebe nazivali. U okupiranoj Srbiji zadržan je celokupni administrativno-upravni aparat bivše države, uključujući i žandarmeriju.

Krajem septembra 1941, u nameri da trajnije obezbedi okupacioni režim u Srbiji, pogotovu posle napada na Sovjetski Savez, Nemačka uprava Srbije imenuje Vladu Srbije, na čelu sa armijskim generalom Milanom Nedićem. Dotadašnji šef komesarske uprave Milan Aćimović, postavljen je za ministra unutrašnjih poslova. Nemci su verovali da će autoritet Nedića i njegove vlade, nazvana "Vlada narodnog spasa", uspeti da trajnije obezbede red i mir, koji je već počeo da biva ugrožen. Istovremeno sa akcijom za formiranje vlade Milana Nedića, Nemci angažuju nacionalne četničke odrede Koste Milovanovića - Pećanca, koji već oformljene i naoružane odrede stavlja u službu nemačkog okupatora. Četnički odredi Koste Pećanca, oformljeni na Vidovdan (28. juna) u drugoj polovini 1941. i većim delom u 1942. godini, predstavljaju, uz manje odrede žandarmerije i kasnije Ljotićevog Srpskog dobrovoljačkog korpusa, glavnu oružanu silu kvislingškog režima Milana Nedića. U stvari, general Milan Nedić se prihvatio da osnuje vladu tek pošto su Nemci pridobili Kostu Pećanca da se sa svojim odredima stavi na raspolaganje okupacionom režimu.

Tako su, Pećančevi četnici, sa oreolom patriota i rodoljuba iz balkanskih ratova i Prvog svetskog rata, postali izdajnici i plaćena vojska okupatorskog režima u Srbiji, nanevši brojne zločine svome narodu.

Ipak, kako ući u takvu izdaju?