Zajednicka Cetnicko Partizanska Komanda

ZAJEDNIČKA ČETNIČKO-PARTIZANSKA KOMANDA U OSLOBOĐENOM PROKUPLjU

Posle povlačenja nemačke vojske iz gradova na jugu i istoku Srbije, četničke jedinice preuzimaju kontrolu u Prokuplju, Kuršumliji, Lebanu, Blacu. U Prokuplju se instalira četnički odred Radomira Kneževića-Raše, popa iz Beloljina, inače vojvode kulinskog, koji počinje sa progonom naprednih ljudi u gradu. Partizani, Vidojevački i Toplički odred, u noći 9/10. oktobra 1941. godine razbijaju četnički odred i jedan vod nedićevaca (SDS) i oslobađaju Prokuplje. Nakon toga, na osnovu sporazuma sa Pećančevim vojvodom Acom Popovićem, osnivaju zajedničku partizansko-četničku komandu u Prokuplju. Prokuplje je živelo u slobodi do 9. januara 1942. godine, dok bugarska vojska, jačine jednog puka, nije stigla u Prokuplju.

Prokuplje je svakako bio jedini grad u okupiranoj Evropi u kome je slobodno, uz muziku i igru, proslavljena nova 1942. godina. Proslavu je ogranizovao Gradski oslobodilački odbor u prostorijama hotela "Evropa". Kosta Pećanac je kasnije vojvodu Acu Popovića osudio na smrt i izdao nalog da bude uhapšen, ali ga je bezuspešno jurio po Kopaoniku. Bilo je i drugih vojvoda koji su napuštali K. Pećanca, pa se pasivizirali, neki prilazili organizaciji Draže Mihailovića (kao Keserović, M. Radojević i dr.), a bilo je onih koji su prišli NOP-u. Pukovnik BJV, jedan od prvih srpskih pilota sa Solunskog fronta Stevan Raičević, u nekoliko slučajeva je otkazivao poslušnost Kosti Pećancu, posebno kada je trebalo izvršiti naredbe terora nad članovima partizanskih porodica, o čemu će biti reči kasnije.